PRIJSVERHOGINGEN IN DE ZORG INDAMMEN MET BEHULP VAN UW CATALOGUS MANAGEMENT SYSTEEM
Catalogus management voor de zorg
Zoals u weet zijn de inkoopbehoeften in de zorg groot. Enorme verscheidenheid aan geneesmiddelen, hulpmiddelen, laboratorium chemicaliën, etc. moeten, voordat een inkoop gedaan kan worden, al in beeld zijn bij de afdeling Inkoop. Dat in beeld zijn betekent dat bekend is van ieder product wat de kwaliteit, de prijs en de leveringsvoorwaarden zijn. Bij een gemiddeld zorgorganisatie worden jaarlijks ongeveer 15 miljoen producten gezocht en een deel hiervan besteld. Wanneer bijvoorbeeld een arts of onderzoeker een product nodig heeft, gaat zij of hij er vanuit dat deze te selecteren en te bestellen zijn. De data om dat te doen moet dan wel beschikbaar zijn. Data die volledig, betrouwbaar en juist is!
Voorwaarden voor een catalogussysteem
Niet alleen maar de juiste data is belangrijk, immers om te weten of u het beste product heeft gekozen moet dit product eerst met andere producten vergeleken kunnen worden. Omdat een selectie van het juiste product over meerdere variabelen gaat, moet dit vergelijken automatisch gaan. De verschillende variabelen moeten naast elkaar gezet kunnen worden en het product dat het beste bij uw behoeften past, kan dan gekozen worden. Kunt u nu al op deze manier producten met elkaar vergelijken?
Waarom is Catalogus management met name in de zorg nodig
De hele maatschappij wordt geconfronteerd met een enorme verhoging van kosten. Door aanboduitval en een verhoogde vraag naar producten die met name in de zorg benodigd zijn, worden prijzen verhoogd en uw budgetten sneller uitgeput. Ook de indirecte kosten stijgen hard. Bijvoorbeeld de transportkosten en handlingkosten stijgen vaak ook met dezelfde percentages als de producten zelf. Zicht op verhogingen is dus van belang om de budgetten te bewaken en te handelen om budgetten minder snel uit te putten dan nu het geval is. Naast het zicht op wat uw huidige leveranciers aanbieden, is het ook nuttig om zicht te hebben op alternatieven! Welke producten zijn beter, goedkoper en/of sneller leverbaar?
Waarom EQILENCE
EQILENCE is een data gedreven IT organisatie met nu meer dan 10 jaar ervaring bij organisaties met een of meerdere laboratoria. EQILENCE is dus specialist in uw sector. Wij voeren op dit moment het catalogus management over 20 miljoen producten. Ook de leveranciers en hun producten die u graag aanvullend op het platform wenst op te nemen, zullen op uw verzoek, door ons worden beheerd. Voor de laboratorium specifieke producten worden tot 200 variabelen per product in onze S-DAS module gemanaged. Voor de meer generieke producten worden gemiddeld tot 20 variabelen in ons S-SRM gemanaged. De data uitwisseling met leveranciers wordt verricht door onze communicatiefunctie. Onze interface sluit naadloos aan op uw ERP systeem. Leveranciers hebben toegang tot het platform waardoor zij overzicht hebben op de historie van de bestellingen die u bij hun doet. Met de rapportage functie kunt u prijsverhogingen, monitoren en managen.
Ons business model
Als u nu een contract heeft met een organisatie die uw catalogus beheerd en/of de communicatiefunctie uitvoert, factureert deze organisatie vaak zowel naar u als naar uw leveranciers. Dat lijkt eerlijk, immers een ieder betaald iets aan de kosten in de keten. In de praktijk zorgt deze methodiek voor extra kosten. Uw leverancier wordt gefactureerd door de catalogus organisatie. Weet u hoeveel? U weet wel dat deze kosten direct dan wel indirect weer bij u worden neergelegd.
Wij brengen alleen u, op basis van uw spend, een licentieprijs in rekening. Op basis van deze licentie kan iedereen met een bepaalde autorisatie gebruik maken van onze S-SRM module, onze S-DAS module of de combinatie. Deze transparantie zorgt dat u in de lead bent om over prijsverlagingen dan wel cost sharing te praten met uw leveranciers.
Met onze S-DAS module kunt u zeer efficiënt producten aanbesteden. S-DAS is de techniek om op basis van de DAS (Dynamisch Aankoop Systeem) methodiek uw laboratorium producten aan te besteden. DAS betreft Europese aanbesteedwetgeving. De DAS wetgeving eist, om transparantieredenen, dat er door de catalogus management organisatie naast de kosten aan uw zorgorganisatie, geen kosten aan uw leveranciers door worden berekend.
Heeft u een catalogussysteem?
Veel zorgorganisaties hebben een catalogussysteem en brokersfunctie van reeds lang bestaande aanbieders. Vaak met verouderde technieken, waardoor u wordt geconfronteerd met verschillen in aantallen, omschrijvingen, etc.. De nieuwe technieken zijn verder ontwikkeld en uw eisen aan deze platforms stijgen. EQILENCE werkt met de technieken van nu, snel, gebruikersvriendelijk en naadloos communicerend met uw huidige applicatie landschap. Logisch dat de EQILENCE technieken zorgen dat er veel minder fouten optreden en re-work wordt voorkomen.
Schrijft u zich in voor een demo via: https://www.eqilence.nl/form/demo .