WAT U KUNT DOEN AAN PRIJSSTIJGINGEN VAN LABORATORIUM PRODUCTEN.
Prijzen voor zorgproducten in het algemeen en laboratorium producten in het bijzonder stijgen hard. In de afgelopen periode zijn laboratorium producten als chemicaliën, reagentia en biomedische producten en toebehoren in 2, 3 en soms wel eens in 4 stappen tot wel 20% duurder geworden ten opzichte van 2021. Deze kostenstijgingen worden in de toekomst verder opgedreven door schaarste en versneld onderzoek op bepaalde thema’s.
Het definitieve prijsindexcijfer voor materiële goederen is in 2022, 6,8% (bron: NZA). Laboratoria van ziekenhuizen en universiteiten worden met dit percentage gecompenseerd. De gemiddelde inflatie is 13,6% (bron FD). Ziekenhuizen en universiteiten schieten er dus op basis van dit algemene inflatiecijfer met ruim 6% in. Voor klein- tot middelgrote laboratoria betekent dit een kostenverhoging van gemiddeld Euro 300.000. Voor grootverbruik laboratoria betekent dit een kostenverhoging van wel Euro 1.500.000.
Kunnen inkopers van individuele ziekenhuizen en universiteiten hier iets aan doen?
De trend is dus dat de uitgaven voor onderzoek alleen maar toenemen. Deze trend kan niet door de instellingen worden gestopt, echter wel worden ingedamd! Een belangrijk aspect hierbij is het managen van de leveranciers, waardoor naast zaken als kwaliteit, ook leveringsvoorwaarden en prijzen kunnen worden besproken. Op dit moment werken niet veel instellingen met een data gedreven catalogus management platform. Producten kunnen daardoor niet in termen van kwaliteiten, levervoorwaarden en prijzen, geautomatiseerd worden vergeleken. Eigenlijk wordt veel dat wordt ingekocht direct besteld bij de leverancier.
De transitie moet plaatsvinden op de afdeling inkoop. In plaats van het faciliteren van het inkoopproces moet de nadruk komen te liggen in het aansturen van de leveranciers en het assortiment. De oplossing ligt in de beschikbare tools voor de bestellers en de afdeling inkoop. Wanneer bestellers eenvoudig kunnen zoeken, alternatieven te zien krijgen en tussen producten kunnen switchen, krijgt de afdeling inkoop de mogelijkheid om in plaats van alleen de operationele inkoop, veel meer de juiste afspraken te kunnen maken met leveranciers. Ondersteund met transparante rapportages op prijsverhogingen, alternatieve leveranciers van producten, inzicht in vervoerskosten en verborgen handlingskosten, kan de inkoop afdeling de prijzen met zeker 10% indammen.
Natuurlijk willen en kunnen onderzoekers niet altijd voor de goedkoopste optie kiezen. Het onderzoek en het beoogde resultaat staat voorop! Met meer inzicht in alternatieve leveranciers en producten wordt er echter wel meer bewustwording gecreëerd, wat resulteert in meer afgewogen keuzes.
Ook leveranciers vinden het erg prettig wanneer zij goede afspraken met hun klanten kunnen maken. Immers zo kunnen ook zij nog succesvoller zijn.
EQILENCE biedt als samenwerkingspartner een oplossing waarmee u weer grip krijgt op de als maar stijgende kosten. Met ons catalogusmanagement platform geven wij inzicht in prijsstellingen, verzendkosten en handelingskosten van honderden leveranciers die miljoenen producten vertegenwoordigen.
Ziekenhuizen en universiteiten kunnen nu de juiste afspraken met hun leveranciers maken waarbij zij beschikken over zeker 95% van de gewenste producten en informatie tot in detail van leveranciers.
Bent u geïnteresseerd in een business case?
EQILENCE maakt deze business case graag, vrijblijvend, in samenwerking met uw instelling!